0 امتیاز
329 بازدید
در لینوکس توسط مدیر کل (15.6k امتیاز)

آیا شما هم یک کامپیوتر قدیمی دارید که یک گوشه مانده و خاک می‌خورد؟ آیا دوست دارید از یک فلش مموری قدیمی با ظرفیت پایین که مدت‌هاست یک گوشه در کمد افتاده استفاده کنید؟ شما می‌توانید با استفاده از یک توزیع لینوکس سبک و فلش مموری قدیمی کامپیوترهای قدیمی خود را زنده کنید.

توزیع‌های لینوکس به خصوص برای کامپیوترهایی که پردازنده‌ی اینتل دارند مناسب هستند. این توزیع‌ها به کامپیوترهای قدیمی شما عمری دوباره می‌دهند. شما حتی می‌توانید بعضی از آن‌ها را روی فلش مموری خود نصب کنید.

اگر فضای ذخیره‌سازی خیلی کمی دارید یکی از بهترین راه‌ها این است که ویندوز10 خود را حذف کرده و به جای آن یک توزیع لینوکس بسیار کوچک نصب کنید. شما حتی می‌توانید آن‌ها را روی یک سی‌دی نیز نصب کنید.

یک ابزار رایگان برای ساخت فلش درایو USB قابل راه اندازی

این اولین چیزی است که اگر بخواهید روی یک درایو فلش USB یک توزیع لینوکس نصب کنید به آن نیاز دارید. Rufus یک ابزار رایگان است که کار را برای شما ساده می‌کند.

شما می‌توانید از Rufus برای بیشتر توزیع‌های لینوکس استفاده کنید. این ابزار رایگان و بسیار کوچک است که استفاده از آن بسیار ساده است.

یک نکته‌ی مهم: نسخه‌ی قابل حمل Rufus را نصب کنید تا مجبور نباشید آن را روی کامپیوتر خود نصب کنید. شما همچنین می‌توانید آن را روی یک فلش مموری به همراه دیگر سیستم‌عامل‌های لینوکس دانلود شده خود نگاه دارید تا هرگاه که خواستید توزیع لینوکس خود را تغییر دهید. Rufus در ساخت درایو USB قابل راه‌اندازی بسیار سریع است و به شما اجازه می‌دهد توزیع‌های خود را تغییر دهید.

linux

ArchBang

linux

ArchBang مبتنی بر Arch Linux و الهام گرفته از CrunchBang است که خود آن نیز یک توزیع سبک از لینوکس است. این توزیع دراصل نسخه‌ ساده‌ی Arch Linux است. ArchBang شامل قدرت و انعطاف پذیری Arch Linux است اما پیچیدگی آن را در نصب و تنظیمات ندارد.

ArchBang روی دستگاه‌های سازگار i686 یا x86_64 کار می‌کند. به 700 مگابایت فضای ذخیره‌سازی نیاز دارد و 256 مگابایت حافظه می‌خواهد. این توزیع همچنین از ویندوز منیجر OpenBox استفاده می‌کند.

شما می‌توانید از ArchBang به عنوان یک سیستم عامل دسکتاپ و یا قابل حمل استفاده کنید. سرعت آن بالاست، ثبات دارد و همیشه به روز است.

Damn Small Linux

linux

Damn Small Linux یا DSL طوری طراحی شده تا اپلیکیشن‌های گرافیکی را روی سخت‌افزار کامپیوترهای قدیمی اجرا کند. به کامپیوترهای قدیمی با پردازنده‌های پنتیومی فکر کنید (برای مثال سری 486) و حافظه بسیار کم. Damn Small Linux آنقدر سبک هست که روی یک حافظه‌ی 16 مگابایتی اجرا شود. شما می‌توانید این توزیع را روی یک دستگاه با حافظه‌ای به کوچکی 128 مگابایت اجرا کنید.

هدف از ساخت DSL آزمایشی بود برای دریافت این موضوع که چقدر اطلاعات را می‌توان روی 50 مگابایت فضای ذخیره‌سازی جای داد، اما در نهایت به یک توزیع کامل لینوکس تبدیل شد. شما می‌توانید آن را روی فضای ذخیره‌سازی با ظرفیت پایین مثل درایو فلش USB و کارت حافظه و حتی روی سی‌دی نصب کنید. شما همچنین می‌توانید آن را به صورت سنتی روی یک درایو سخت به عنوان سیستم عامل دسکتاپ دبیان نصب کنید.

DSL شامل یک دسکتاپ کامل و ابزارهای خط‌ فرمان می‌شود. اپلیکیشن‌های موجود در DSL برای بهترین تعادل در عملکرد، اندازه و سرعت انتخاب شده‌اند.

Elive

linux

Elive یک توزیع سبک لینوکس است که محیط دسکتاپ خودش را دارد. Elive بر مبنای دبیان ساخته شده و همه‌ی اپلیکیشن‌های مورد نیاز شما، از جمله بازی‌ها را به صورت از پیش نصب شده روی خود دارد.

اگر قبلاً از مک استفاده کرده‌اید خیلی سریع به Elive عادت می‌کنید. این توزیع یک داک مشابه مک و دسکتاپ‌های مجازی مشابه Spaceهای مک دارد.

دسکتاپ Elive یک نسخه‌ی شخصی‌سازی شده از Enlightenment است که بسیار سبک و زیباست. این توزیع حتی روی کامپیوترهای قدیمی هم خیلی خوب کار می‌کند. حداقل الزامات برای Elive سرعت CPU 300 مگاهرتزی، 700 مگابایت فضای ذخیره‌سازی و همچنین 128 مگابایت حافظه است.

وقتی که Elive را دانلود کردید فایل IMG را انتخاب کنید. برای ساخت یک درایو فلش USB قابل راه‌اندازی باید USBWriter را دانلود کنید.

linux

Porteus

linux

Porteus یک توزیع لینوکس سبک اما کامل است که طوری طراحی شده که روی یک درایو فلش USB اجرا شود. اگر درایو فلش ندارید Porteus روی یک کارت SD، سی‌دی، دی‌وی‌دی و درایو سخت کار می‌کند. این توزیع کوچک و بسیار سریع است.

Porteus روی هر پردازنده‌ی اینتل، AMD یا VIA x86/64 کار می‌کند. به تنها 512 مگابایت فضای دیسک و 256 مگابایت حافظه نیاز دارد. نیازی به درایو سخت نیست و می‌توانید آن را روی یک دیسک قابل حمل نیز اجرا کنید. اگر از Porteus روی یک فضای ذخیره‌سازی قابل حمل استفاده می‌کنید می‌توانید از حالت Persistent استفاده کنید که دیتا را به صورت مستقیم روی دستگاه ذخیره می‌کند.

Porteus روی هردو دستگاه 32 بیتی و 64 بیتی اجرا می‌شود. نسخه‌ی kiosk یک سیستم مینیمال است که برای استفاده عموم روی ترمینال‌های وب ساخته شده است. شما می‌توانید از بین نسخه‌های Cinnamon، KDE، MATE یا Xfce از Porteus یکی را دانلود کنید.

Puppy Linux

linux

Puppy Linux یک توزیع سبک‌وزن لینوکس است که تنها می‌توانید آن را روی درایو فلش USB، کارت SD، سی‌دی، دی‌وی‌دی، درایو سخت و دیگر دستگاه‌های انتقال دیتا نصب و اجرا کنید.

حداقل الزامات آن شامل پردازنده‌ی 233 مگاهرتزی، 512 مگابایت فضای درایو سخت (برای ساخت فایل ذخیره در صورت دلخواه) و حافظه‌ی 128 مگابایتی است. فایل ذخیره به شما اجازه می‌دهد دیتای خود را به صورت مستقیم روی یک فلش ذخیره کرده و سیستم را با دیتای ذخیره‌شده‌ی خود روی هر کامپیوتر اجرا کنید.

دو نسخه‌ی رسمی از Puppy Linux وجود دارد که می‌توانید یکی از آن‌ها را دانلود کنید. یکی مبتنی بر Slackware و دیگری مبتنی بر Ubuntu Tahr. البته نسخه‌های غیر رسمی Puppy Linux نیز موجود هستند.

SliTaz

linux

SliTaz یا Simple Light Incredible Temporary Autonomous Zone یک توزیع لینوکس کامل و سبک است که کوچک، سریع، باثبات و بسیار ساده است.

حداقل سخت‌افزار لازم برای آن شامل یک پردازنده‌ی اینتل i486 یا x86، فضای دیسک 80 مگابایتی و 192 مگابایت حافظه است (البته با توجه به نسخه‌ای از SliTaz که انتخاب می‌کنید فضای 16 مگابایتی نیز می‌تواند کافی باشد).

درحالی که SliTaz در حال اجراست می‌توانید فلش خود را برای کارهای دیگر از کامپیوتر جدا کنید. این سیستم روی حافظه اجرا می‌شود. SliTaz یک قابلیت persistent دارد که به شما اجازه می‌دهد دیتا و تنظیمات شخصی خود را روی فلش قابل حمل ذخیره کنید.

وقتی که سیستم در حال اجراست می‌توانید LiveCD را بیرون آورده و از درایو سی‌دی خود استفاده‌های دیگر بکنید. سیستم Live همه‌ی قابلیت‌های لازم را دارد و به شما اجازه می‌دهد دیتا و تنظیمات شخصی خود را روی فلش درایو خود ذخیره کنند.

wattOS

linux

WattOS یک توزیع کامل لینوکس مبتنی بر اوبونتو است که می‌توانید آن را از طریق درایو فلش USB، سی‌دی و دیگر دستگاه‌های قابل حمل، حالت کیوسک و یا حتی درایو سخت نصب و اجرا کنید.

حداقل سخت‌افزار لازم برای آن شامل پردازنده‌ی AMD یا اینتل و700 مگابایت فضای دیسک، 192 مگابایت حافظه‌ی داخلی برای نسخه‌ی Microwatt از wattOS است (اگر از نسخه‌ی LXDE استفاده کنید به فضای بیشتری نیاز دارید).

نسخه‌ی Microwatt بسیار سبک و مبتنی بر ویندوز منیجر i3 tiling است. این توزیع به ظرفیت و چیزهای زیادی نیاز ندارد. نسخه‌ی LXDE سبک و کامل است و یک سیستم‌عامل دسکتاپ قابل شخصی‌سازی بسیار خوب برای تازه‌کارهاست.

پاسخ شما

حریم شخصی : آدرس ایمیل شما محفوظ میماند و برای استفاده های تجاری و تبلیغاتی به کار نمی رود
FOXNET محلی برای دانستن واشتراک مطالبی که نمی دانستید

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 566 بازدید
سوال شده دسامبر 9, 2015 در میکروتیک توسط admin مدیر کل (15.6k امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 464 بازدید
سوال شده ژوئن 20, 2016 در لینوکس توسط admin مدیر کل (15.6k امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 607 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 307 بازدید
سوال شده مارس 9, 2015 در لینوکس توسط admin مدیر کل (15.6k امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 572 بازدید
سوال شده مارس 16, 2017 در لینوکس توسط admin مدیر کل (15.6k امتیاز)
...